Searching Inventory...

Torkarblad

 

Torkarblad & hur man sköter dem på rätt sätt

Här ger vi dig råd och tips kring hur du byter, vårdar och underhåller dina torkarblad på rätt sätt.

FLATBLADE – DET MODERNA TORKARBLADET

Flatblade är det senaste inom torkarblad. Torkarbladen är på grund av den ledlösa, men spänstiga uppbyggnaden, följsam över hela rutan. Den inbyggda spoilern sitter över hela torkarbladet och hjälper till att få ett bra tryck över rutan oavsett hastighet. Flatblade- torkarblad sitter originalmonterat på många bilmärken sedan början på 2000-talet.
Det är inga problem att byta från ett torkarblad i metall till moderna flatblades.

KONVENTIONELLT – BEPRÖVAT TORKARBLAD

Det konventionella torkarbladet, även kallat ”metallblad” har länge funnits på marknaden och är en beprövad teknik som sällan sviker. Bra länkar/fjäderfunktion i uppbyggnaden av det konventionella torkarbladet är viktigt för att få korrekt tryck mot rutan, bra torkförmåga samt livslängd. Vanligt att stor plastspoiler sitter monterat på förarsidan (om så är original/möjligt), för att säkerställa korrekt tryck och funktion.
Det är inga problem att byta från ett torkarblad i metall till moderna flatblades.

ATT BYTA TORKARBLAD SKA VARA ENKELT!

Alla torkarblad som levereras av oss monteras utan problem, oavsett vilket märke du väljer att handla. Det ska vara enkelt att byta torkarblad.
Bra monteringsanvisning medföljer alltid vid köp av torkarblad, om en sådan saknas så hjälper vi dig med bytet.
Det är noga att man monterar torkarbladen efter rätt anvisningar så att de sitter som de ska och inte lossnar under använding, det kan skada framrutan och kan leda till att man måste byta den.

KONTROLLERA VINKELN MOT VINDRUTAN

Vinkeln ger inte bara gummit i torkarbladet en chans att vända korrekt åt båda håll, den påverkar även torkeffektiviteten avsevärt. Man brukar säga att en korrekt vinkel ska vara runt 90 grader mot rutan. Detta är ingenting som normalt behöver justeras, så länge vinkeln inte ändrats med tiden.

RENGÖR RUTAN

Rengör rutan ordentligt, gärna med T-röd för att få bort eventuella beläggningar. Beläggningar (exempelvis: vaxrester från maskintvätt) ger en sträv och svårarbetad yta för ett nytt torkarblad, som har ett ”vassare” gummi jämfört med ett gammalt och slitet.

KONTROLLERA TORKARARMENS FUNKTION

Kontrollera så att torkararmen inte kärvar eller har dåligt tryck. Detta kan leda till att torkararmen inte trycker ner torkarbladet korrekt på mitten. Smörj torkararmarna om det kärvar. Skulle det visa sig att torkararmen tappat spänst / tryck (den känns slapp), går det att försiktigt mjuka nyare typen av torkarblad (flatblade) genom att böja det i en u-båge bakåt. Håll längst ut i båda ändarna, undvik att knäcka bladet med våldsam rörelse.

TIPS OCH SKÖTSEL AV DINA TORKARBLAD

När torkarbladen är nya är gummit som ”vassast”. Det innebär att alla små avvikelser i din bilruta, såsom inbiten smuts, stenskott, sprickor osv. sliter dina nya torkarblad på ett sätt som dina gamla torkarblad inte kände av. Stenskott och sprickor i bilrutan gör att torkarbladen slits fortare och kan även ge upphov till ett gnisslande ljud precis vid skadan, dock är det väldigt ovanligt.

Det är viktigt att göra det bekvämt för dina nya torkarblad med framförallt en ren bilruta vid montering. För bästa prestanda och livslängd, sköt om dina nya torkarblad. Det är snabbt gjort och du vinner mycket på det!

RENGÖR TORKARBLADEN OCH RUTAN

Se till att alltid försöka ha en så ren ruta som möjligt dvs. ingen inbiten smuts, fågelspillning eller liknande som sliter mycket på dina torkarblad. Använd T-röd om rutan är väldigt smutsig och svår att få ren med fönsterputs, spolarvätska eller liknande, men akta billacken. Rengör torkarbladen med en ren trasa och koncentrerad spolarvätska, torka försiktigt av gummit – Ju oftare, desto bättre!

OBS! Vaxrester från biltvätt på rutan är en riktig fiende för dina torkarblad.
Rengör rutan/torkarbladen direkt efter t.ex. biltvätt med hetvax. Ett enklare tips är att köra torkarbladen fram och bak med spolarvätska direkt efter maskintvätt. Du får då bort hinnan som annars skapas och kan leda till sträv ruta = hoppande torkarblad/irriterande ljud.

ATT UNDVIKA

Att använda torkarbladen på isig ruta skadar torkarbladets prestanda avsevärt och om torkarbladen skulle gå sönder då.

För optimal livslängd är det bra att undvika att dra runt salt/grus med torkarbladen utan spolarvätska. Tänk till lite extra under vintertid, då påfrestningen och risken för skador generellt sett är högre.

Ett tips kan vara att vid kallt klimat lyfta upp torkararmarna när du lämnar bilen, så att torkarbladen hänger fritt och inte sitter fast i frosten/isen på vindrutan när du nästa gång ska använda bilen.
Tänk på att moderna torkarblad tål mycket, men ej bör utsättas för onödigt våld (ex. hårda smällar mot rutan).