Searching Inventory...

Peugeot 308 GT

PEUGEOT 308 GT

308-modellen har fått tillskott: Peugeot 308 och 308 SW finns nu i en spännande GT-version som kommer att glädja bilälskare över hela världen.

SJÄLVSÄKER OCH SPORTIG DESIGN

Med sin exklusiva Magnetic Blue-lackering drar 308 GT åt sig beundrande blickar var den än åker.

Bakom de mjuka och sportiga linjerna har bilen sänkts med 7 mm i fronten och 10 mm i bakänden. Tröskeldekoren på den nedre delen av karossen ger den en bredare känsla och 308 GT har även särskilda 18” Dual Aspect Diamant-aluminiumfälgar.

KRAFTFULLA PRESTANDA

För 308 GT finns två nya högpresterande motorer att välja mellan som båda följer Euro 6-normerna och har inställbara ESP-system (Electronic Stability Programme) som standard. I GT 205 används turbobensinmotorn 1,6 l THP 205 S&S t och GT 180 levereras med dieselmotorn 2.0 l Blue HDi 180.

HÄRLIG KÖRUPPLEVELSE

Kliv in i Peugeot i-Cockpit och bli ett med din 308 GT. Head-up-instrumentpanelen och den unikt designade lilla ratten med perforerat läder, plus naturligtvis själva GT-emblemet, garanterar en unik och härlig körupplevelse.

ÄKTA KVALITET

Nya 308 GT är en perfekt blandning av design och kraftfulla prestanda, samtidigt som det finns en underbar känsla för detaljer.

Rakt igenom hela bilen är varje del justerad till perfektion och man börjar snabbt uppskatta den omsorg och noggrannhet som har lagts ned i varje detalj.

Med fantastiska material av hög kvalitet, som den mjukstoppade instrumentpanelen, ratten av fullnarvsläder och de värmeformade dörrpanelerna, blir resultatet en mycket trevlig upplevelse för både förare och passagerare.

EXTERIÖR DESIGN

RENHET I LINJERNA

308 GT har en exceptionell aerodynamisk och stilistisk renhet. Bilens strama och slanka linjer ger den en profil som är både stilfull och atletisk, med en kraftfull säkerhet och elegans som känns helt naturlig.

De svarta glänsande sidospeglarna glider omärkbart över i sidorutorna, som är mörktonade baktill.

GT-EMBLEMET

Bilens front visar stolt upp Peugeotlejonet i grillen, omgivet av tre horisontella lejonklor på vardera sidan.
Tack vare den svarta högblanka bakre stötfångaren och dekorativa detaljer som de dubbla avgasrören har 308 GT en bakände som även den får folk att vända sig om för att titta.

GT-emblemet kan ses på grillen, bagageluckan och de främre hjulhusen.

LJUSSIGNATUR

En sak man genast lägger märke till i fronten är den sofistikerade och tekniskt avancerade LED-ljussignaturen.

Ovanför luftintagen sitter exklusiva körriktningsvisare med rullande LED-belysning som understryker den tekniska perfektionen hos 308 GT.

FÄLGAR

Dual Aspect Diamant-aluminiumfälgarna på 18" är unika för den här modellversionen och har ekrar med en fräst yta som skapar en ”räfflad” effekt.

På fälgarna sitter Michelin Pilot Sport 3-däck med ett enastående bra väggrepp.

INTERIÖR DESIGN

GT PEUGEOT i-COCKPIT

När du kliver in i Peugeot i-Cockpit slås du genast av den imponerande interiören med dess höga kvalitet i alla detaljer, en kupé som bär sitt sportsliga arv med stolthet. 308 GT skapar helt nya regler för hur en kupé ska se ut med aluminiumpedaler, trösklar i rostfritt stål och antracitfärgad klädsel i taket och delar av bilklädseln.

Den omsorg och noggrannhet som har lagts ned på alla detaljer är fascinerande och förhöjer din upplevelse ytterligare.

GT-UPPLEVELSE

Så fort någon av dörrarna öppnas visas en särskild GT-hälsning på instrumentpanelen med den schackrutiga flaggan i bakgrunden..

REDLINE

Den stora pekskärmen har ett nytt och mycket sportigt färgschema som domineras av rött och svart – därav namnet Redline.

GT-KÄNSLAN

Aluminiumpedalerna och de röda sömmarna på klädseln, instrumentpanelen, dörrpanelerna, växelspakens manschett och dörrmattorna bidrar till den exklusiva GT-stilen.

KLÄDSEL

308 GT kan fås med två olika exklusiva och mycket sportiga bilklädslar:

  • Leatherette (TEP – plastbelagt tyg)/Alcantara med centrala röda sömmar.
  • Club Nappa-läder med röda sömmar.

För närmare information om lädret, se de tekniska specifikationerna.

TEKNIK

KRAFTFULLA PRESTANDA

För maximal njutning har 308 GT ett specialanpassat chassi och högpresterande motorer som uppfyller Euro 6-normerna. Peugeots ingenjörer har använt sig av all tillgänglig expertis för att åstadkomma ett effektivt kraft-till-vikt-förhållande, vilket garanterar en härlig körkänsla och fullständig kontroll.

UNDERREDE

308 GT har tagits fram för att nå körprestanda i absolut toppklass. En viktig faktor är det unika underredet som gör modellen mer tekniskt avancerad och med större precision i väghållningen än någonsin förr.

Underredet på 308 GT har följande egenskaper:

  • Specialjusterade axlar med särskilda inställningar som passar motorerna och bilens totala känsla.
  • Precisionskörning som anpassar sig efter alla typer av vägar.
  • Tillförlitlig respons utan oönskad understyrning eller överstyrning.
  • Passiva stötdämpare som sätter helt nya standarder för effekt/hastighet och som är försedda med en hydraulisk bumpstopp för en tyst och lugn färd.
  • De främre och bakre axlarna har gjorts 10-20 % styvare för snabb reaktion och exceptionellt god respons.
  • Variabel elektrisk servostyrning, för perfekt utnyttjande av Michelin Pilot Sport 3-däckens mycket goda väggrepp.

DRIVER SPORT PACK

Med Driver Sport Pack-funktionen blir körglädjen ännu större. Funktionen aktiveras enkelt genom att Sport-knappen på mittkonsolen trycks in, varpå spänningen och nöjet ökar för alla sportbilsälskare genom att följande parametrar ändras:

  • Digitalt förstärkt motorljud.
  • Instrumentpanelens display blir röd.
  • Instrumentpanelen visar tillgänglig kraft och tillgängligt vridmoment, turbotrycket och accelerationen i längsgående och sidgående riktning.
  • Servostyrning och förbättrad respons från gaspedalen.
  • Förbättrad respons från EAT6-växellådan, med användning av växlingsreglage på ratten.

LEDSTRÅLKASTARE

Ljussignaturen kombinerar modern estetik med teknisk perfektion. Med 31 lysdioder vardera höjer LED-strålkastarna den sofistikerade känslan hos kylargallret i krom, vilket ger 308 GT en spännande kattdjursliknande stil.

PANORAMAGLASTAK

Panoramaglastaket släpper in extra ljus i kupén vilket ökar nöjet och välbefinnandet för såväl förare som passagerare, samtidigt som det filtrerar bort 99 % av alla UV-strålar och 85 % av allt direkt solljus.
Och för att lysa upp din dag ännu lite mer har glastaket även en särskild atracitfärgad jalusi som kan filtrera bort 95 % av allt naturligt dagsljus.

SÄKERHET

HJÄLPMEDEL VID KÖRNING

För att du ska kunna uppleva bilens unika personlighet fullt ut erbjuder nya GT ett stort antal förarassisterande funktioner. Med en inbyggd radar längst fram i bilen kan Driver Assistance-paketet sköta tre olika funktioner:

  • Dynamisk farthållare (Dynamic Cruise Control):
    reglerar och justerar automatiskt din hastighet utifrån hastigheten hos fordonet framför dig. Föraren kan sätta på och stänga av denna dynamiska funktion.
  • Kollisionsvarning (Emergency Collision Alert): avger ljudsignaler och visuella signaler som uppmanar föraren att bromsa för att undvika en kollision.
  • Nödbromssystem (Emergency Collision Braking System): aktiverar bromsarna för att undvika en kollision eller för att minska konsekvenserna av en kollision.

Döda vinkel-övervakningen aktiverar en lysdiod som sitter inbyggd i glaset på vardera sidospegeln. Lysdioden tänds för att varna föraren om ett annat fordon kommer in i döda vinkeln.

Park Assist är ett parkeringshjälpmedel som hjälper till vid fickparkering eller när du ska backa in i en parkeringsruta.

BROMSSYSTEM

En högpresterande bil som 308 GT behöver ett tillförlitligt och effektivt bromssystem som ger föraren god kontroll över bromsnivån och som är temperaturtåligt. De viktigaste delarna i systemet är:
Centralenheten Bosch 9CE som fördelar bromskraften mellan de fyra bromsskivorna.
De främre bromsskivorna, 330 mm i diameter och 30 mm tjocka, som greppas av flytande bromsok med kolvar på 60 mm.
De bakre bromsskivorna, 268 mm i diameter på 308 GT och 290 mm i diameter på 308 SW GT.
Inställbart ESP-system på GT 180 och GT 205.

KONSTRUKTION

Trots den minskade vikten har studier visat att konstruktionerna hos 308 GT och 308 SW GT lyckas ta upp största möjliga mängd energi från de olika tänkbara kollisionstyperna, vilket minimerar konsekvenserna för alla som färdas i bilen, för de inblandade fordonen och för andra personer som påverkas av kollisionen.

KROCKKUDDE

308 GT har sex krockkuddar:

  • Två krockkuddar fram som skyddar huvudet och bröstkorgen på föraren och den som sitter i det främre passagerarsätet i händelse av en frontalkrock.
  • Två främre sidokrockkuddar som skyddar föraren och den som sitter i det främre passagerarsätet i händelse av en krock från sidan.
  • Två främre och bakre krockgardiner som skyddar huvudet på personerna i fram- och baksätena.

TEKNISK INFORMATION

EAT6-VÄXELLÅDA

GT 180 levereras med en EAT6-automatväxellåda som designats och utvecklats i samarbete med Aisin AW. Växellådan använder Quickshift-teknik för snabba multipla växelbyten.

Den är dessutom nästan lika energieffektiv som en manuell växellåda, tack vare en minskning av den inre friktionen och användningen av låsbara momentomvandlare när så krävs för att undvika slirande växlar.

Detta gör att skillnaden i utsläpp mellan manuell och automatisk växellåda nu har minskats till 5 g/km (iso-monterade däck) och därigenom ligger EAT6 mycket bra till både vad gäller körglädje och bränsleförbrukning.

BENSINMOTOR 1.6 L THP 205 S&S

Specifikationer för den fyrcylindriga bensinmotorn 1.6 L THP 205 S&Si:

  • Twinscroll-turbo för förstklassig prestanda och perfekt respons vid mycket låga motorhastigheter.
  • Direkt bensininsprutning, vilket ger en effektiv bränsleförbränning.
  • Variabel ventilstyrning på insugssidan, kopplat till en kamaxelfasenhet på både insugs- och avgasdeleni.
  • Stopp & Start-funktionen håller bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen under kontroll samtidigt som stadskörningen blir bekvämare och mer behaglig.

BENSINMOTOR 1.6 L THP 205 S&S

Specifikationer för den fyrcylindriga dieselmotorn 2.0 l BlueHDi 180:

  • Tredje generationens common rail-bränslesystem, med ett tryck på upp till 2 000 bar.
  • Ny förbränningskammare som optimerar blandningen av luft och bränsle, som sprutas in genom injektorer med sju hål.
  • Komprimeringsförhållandet höjt till 16,7:1, vilket ökar den totala motoreffektiviteten.
  • Motorolja med mycket låg viskositet, typ 0W15.
  • Minskad tjocklek på väggarnas beklädnad, vilket ger en viktbesparing på 7 kg.
  • Tack vare den noggranna styrningen används kringutrustning till motorn bara när det är absolut nödvändigt.

DIMENSIONER