Searching Inventory...

Peugeot 308 GTi

PEUGEOT 308 GTi

PEUGEOT SPORTs ingenjörer är lika passionerade och krävande som sportbilsentusiaster. Det är på detta sätt de har skapat den ultimata kompakta sportbilen: PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

SKARP GTi DESIGN

Elegant och rena linjer - GTi by PEUGEOT SPORT imponerar redan vid första ögonkastet. Modellens former är extremt sportiga, vilket framhävs av den tvåfärgade designen, "Coupe Franche". Väl inne i bilen kommer föraren att få en radikal upplevelse. 1,6 liter THP S&S-motorn, Torsen® diffbroms, chassits inställningar, sportstolarna och PEUGEOT i-Cockpit® gör det till en högpresterande bil utan motstycke.

När PEUGEOT SPORT skapade den nya 308 GTi, använde de sig av mycket krävande specifikationer för att utveckla en kompakt sportbil som var både vass och pålitlig för att ge den ultimata körupplevelsen. Från drivlinan till motorn, bromsar och elektronisk utrustning - varje komponent spelar en viktig roll för att uppnå detta mål.

Chassit, inställt bland annat med hjälp tävlingsförare, en motor med högtrycksinsprutning (200 bar), ljudet från avgassystemet och Torsen® diffbroms - ett resultat som är väl värt att fira! 308 GTi 270 accelererar från 0-100 km/h på endast 6,0 sekunder och når 1000 m från stående start på endast 25,3 sekunder.

ULTIMATA KÄNSLOR

De naturliga ergonomiska egenskaperna i PEUGEOT i-Cockpit® tillsammans med den specifika styrningen och fjädringen utgör tillsammans en idealisk kombination. Den lilla ratten, head-up-instrumentpanelen och den stora 9,7" pekskärmen ger en säker och intuitiv körning som är avgörande i en bil med sådan kapacitet. Och för att fördjupa din körupplevelse ännu mer, aktivera Driver Sport Pack och njut av en exklusiv sportig atmosfär.

UTMÄRKT KVALITET

308 GTi, formgiven av PEUGEOT SPORT som en värdig efterträdare till 208 GTi och RCZ R, är oerhört sportig och är en kombination av utmärkt mekanisk precision med noggrann yrkesskicklighet in i minsta detalj. Ingenting har lämnats åt slumpen när det gäller att ge kunden en kvalitetsnivå som verkligen är exceptionell.

EXTERIÖR DESIGN

OERHÖRT SPORTIG

Den stora främre stötfångaren speglar den höga prestandan hos 308 GTi by PEUGEOT SPORT. De stora luftintagen, som förser laddluftkylaren med luft, förstärker modellens unika design. Grillen omges av körriktningsvisare med dynamiska LED-ljus samt en list i rött eller krom, och modellen kan fås med röd Ultimate och Coupe Franche finish. Två spoilers på stötfångaren betonar att det är en bil som är "klistrad på vägen".

EN BIL MED GTi DNA... by PEUGEOT SPORT

Monterad med 19" aluminiumfälgar som standard på GTi 270 hk plus Michelin Pilot Super Sport däck) och 11 mm närmare vägen, har 308 GTi by PEUGEOT SPORT en imponerande profil. Blicken dras genast mot tröskelbreddarna och sedan över de uttrycksfulla sidorna på modellen. Det kraftfulla bakpartiet med en svartlackerad diffusor med två stora slutrör förstärker ytterligare bilens karaktär.

GTi ANDAN

Alla sportattribut finns på bilen: två slutrör i krom, 380 mm bromsskivor fram med röda fyrkolvsok märkta med PEUGEOT SPORT logotypen, rutmönstrad kylargrill, GTi logotyper på framskärmarna och bakluckan, stora luftintag för laddluftkylaren, aerodynamiska spoilers under stötfångarna. Entusiaster och GTi-anhängare kommer att bli förtjusta om och om igen.

COUPE FRANCHE

308 GTi finns i sex olika karossfärger, varav den senaste är den nya, explosiva röd Ultimate. Det finns ytterligare ett spännande färgtillval: två kontrastfärger, Röd Ultimate och Svart Perla Nera som är delade med en knivskarp linje för att skapa en tvåfärgad design som kallas "Coupe Franche". Tvåfärgsdesignen, som utförs på en särskild verkstad, är symbolen för 308 GTi by PEUGEOT SPORT - skarp och extrem. Denna slående, snygga finish framhäver den exakta anpassningen av varje komponent i karosseriet.

FÄLGAR

Som standard har 308 GTi 270 19'' aluminiumfälgar CARBONE. De nya exklusiva bakåtvridna 19'' lättmetallfälgarna med sin öppna design, visar de främre bromsskivorna och deras bromsok. De är vardera två kilo lättare än 18'' DIAMANT fälgarna, vilka är standard på 308 GT.

GTi KVALITET OCH PASSION

Kupén har en tydlig sportig personlighet med en inredning i antracit ända upp till taket. Varje komponent är perfekt anpassad för att uppnå en oklanderlig kvalitet. Exklusiva material, såsom den klädda instrumentpanelen och ratt i fullnarvat läder, förstärker ytterligare din körupplevelse. Sportstolen har klädsel i konstläder, textil och alcantara och är även märkt med PEUGEOT SPORT logotypen. Stolen ger ett utmärkt stöd på sidorna, vilket gör att du kan bli ett med bilen och känna dess kurs oavsett körförhållanden.

EN KUPÉ DESIGNAD FÖR ENTUSIASTER

Interiören i 308 GTi by PEUGEOT SPORT genomsyras av GTi-sportighet, vilket visar på ren passion. Röda sömmar återfinns på instrumentbrädan, sätena, dörrklädseln, växelspaksdamasken och mattor i högsta prisklassen. Ratten är klädd med fullnarvsläder och har en GTi-symbol samt en röd centerring. Instegsskydden märkta med PEUGEOT SPORT- och GTi-logotyperna, pedalerna, fotstödet och växelspaksknoppen är i aluminium.

PEUGEOT i-Cockpit®

Tack vare den naturliga och tydliga ergonomin i PEUGEOT i-Cockpit® blir körningen intuitiv och säker, vilket är mycket viktigt i en bil med sådan kapacitet.

PEUGEOT i-Cockpit®, bestående av en liten ratt, head-up instrumentpanel och en stor pekskärm, tillsammans med särskilda bromsar, styrning och fjädring garanterar dig en intensiv sportig upplevelse när du kör.

HEAD-UP-INSTRUMENT-PANEL

Head-up instrumentpanelen, placerad rakt framför föraren, har ett rutigt motiv i mätarnas bakgrund och en GTi-symbol visas på mittdisplayen. Viktig information om körningen är hela tiden tillgänglig och föraren behöver inte ta sina ögon ifrån vägen.

KOMPAKT RATT

Den kompakta ratten, 351 x 329 mm, erbjuder ett naturligt grepp som är precist ner till minsta millimeter. Ratten är klädd i fullnarvsläder, har en GTi-logotyp samt en röd centerring.

PEKSKÄRM

Den stora 9,7'' pekskärmen,med sitt Redline-tema, gerden sista touchen tillPEUGEOT i-Cockpit® och ärperfekt integrerad i denklädda instrumentbrädan. Med pekskärmen kommer du åt bilens navigering och en rad olika funktioner endast med dina fingertoppar.

KLÄDSEL

308 GTi 270 by PEUGEOT SPORT har sportstolar i alcantara, konstläder och svart tyg med röda sömmar.

TEKNIK

SKAPAD AV PEUGEOT SPORT

Hela den vertikala främre fjädringen är speciellt designad och består av följande:

  • en styv fjäder
  • en kalibrerad stötdämpare med en hydraulisk dämpande stopp för att begränsa oljud
  • ett progressivt anslagsgummi som är förstyvat och förlängt så att den kan fungera bra även när föraren är ensam i bilen.
  • Krängningshämmaren har gjorts smidigare så att den är i bättre balans med bakvagnen. På bakvagnen har tvärbalkens styvhet ökats från 30 till 500 daN/mm i sidled och från 170 till 490 daN/mm i vertikalled.

STYRNING, FJÄDRING & BROMSAR

Fram-och bakvagn är perfekt balanserade, vilket ger en dynamisk och trygg körning. Pseudo-McPherson framvagnen fungerar med precision och bakvagnen, med sin halvstela bakaxel följer naturligt. Dessa komponenter medverkar även till att minska bilens vikt, med delvis ihåliga Krängningshämmare  och länkarmar i aluminium i fronten.

PEUGEOT SPORT har varit lika noggranna gällande bussningar som är tillverkade av smidigt material som kan absorbera stötar och vibrationer mellan de mekaniska systemen och komponenterna som håller upp dem. Bussningar till motorn har också förstyvats. Fördelarna märks omgående - så snart som du kör in i en kurva, svänger bilen omedelbart, utan någon försening eller olämplig rörelse.

TORSEN® DIFFBROMS

Torsen® diffbroms är inbyggd i växellådan för mer dynamik i kurvor. Diffbromsen överför moment till det hjul som har mest väggrepp, vilket gör att föraren kan accelerera tidigare när denne kör ut ur en kurva. Återkopplingen av data från hjulet är exakt och bilen utför troget varje åtgärd som föraren gör via ratten.

MEKANIK MED HÖG PRECISION

Torsen® diffbroms innebär även en ny strategi för Traction Control för en optimerad aktivering. Den sportigare ESP (elektronisk stabilitetskontroll som är urkopplingsbar) har friare händer och tillåter viss slirning på kurviga vägar. Tack vare friktionen på planetväxlarna, som överför vridmomentet, har de två främre hjulen ungefär samma hastighet i en kurva, så att bilen behåller rätt kurs.

SAMARBETE

Programvaran i de elektroniska hjälpsystemen är i linje med bilens sportiga personlighet. Den elektriska servostyrningens strategi har formgivits särskilt för fungera tillsamman med Torsen® diffbroms.

DRIVER SPORT PACK

Driver Sport Pack ger dig ytterligare möjlighet att förstärka den sportiga atmosfären i bilen. Med ett enkelt tryck på SPORT-knappen på mittkonsolen, ändras instrumenteringen från vitt till rött, mer information visas på mittdisplayen (effekt, vridmoment, turbotryck, acceleration i sid- och längdled), motorljudet förstärks via ljudsystemet och gaspedalens styrvärden anpassas.

SÄKERHET

PERFEKT VÄGHÅLLNING

308 GTi by PEUGEOT SPORT är som klistrad på vägen med sin breda spårvidd (1 570 mm i frampartiet och 1 554 mm i bakpartiet) och försedd med Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19 däck. Resultatet är ett väggrepp utöver det vanliga, både sidleds- och längsgående. Bilen tar kurvor med en säker precision och däckens egenskaper utnyttjas optimalt tack vare arbetet som har lagts ner på framvagnens design. Cambervinkeln har justerats till  -1,67° jämfört med -0,6° på den vanliga 308. Länkarmens bakre led har förstyvats från 110 till 1800 daN/mm.

PERFEKT VÄGHÅLLNING

308 GTi by PEUGEOT SPORT är som klistrad på vägen med sin breda spårvidd (1 570 mm i frampartiet och 1 554 mm i bakpartiet) och försedd med Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19 däck. Resultatet är ett väggrepp utöver det vanliga, både sidleds- och längsgående. Bilen tar kurvor med en säker precision och däckens egenskaper utnyttjas optimalt tack vare arbetet som har lagts ner på framvagnens design. Cambervinkeln har justerats till  -1,67° jämfört med -0,6° på den vanliga 308. Länkarmens bakre led har förstyvats från 110 till 1800 daN/mm.

PERFEKT VÄGHÅLLNING

308 GTi by PEUGEOT SPORT är som klistrad på vägen med sin breda spårvidd (1 570 mm i frampartiet och 1 554 mm i bakpartiet) och försedd med Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19 däck. Resultatet är ett väggrepp utöver det vanliga, både sidleds- och längsgående. Bilen tar kurvor med en säker precision och däckens egenskaper utnyttjas optimalt tack vare arbetet som har lagts ner på framvagnens design. Cambervinkeln har justerats till  -1,67° jämfört med -0,6° på den vanliga 308. Länkarmens bakre led har förstyvats från 110 till 1800 daN/mm.

TEKNISK INFORMATION

HÖG PRESTANDA

Motorns rörliga delar består bland annat av kolvar smidda i aluminium, förstärka kolvringar och vevstakar, härdade vevlager och förstärkta vevstaksbultar. För att säkerställa en konstanta prestanda, är kolvarna kylda underifrån med ett dubbelt oljesprutsystem.

1.6 l THP S&S BENSINMOTO

För att utnyttja karossens kapacitet till fullo, har PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT bensinmotorn 1,6 THP S&S (Stop&Start) med 270 hk under motorhuven. Bilen kan stoltsera med att den innehar all expertis hos ingenjörerna från PEUGEOT SPORT och dess effekt på 200 kW (270 hk versionen) och ett vridmoment på 330 Nm är perfekt inställda, även vid högt varvtal, tack vare en speciellt designad styrventil till wastegate (avlastningsventil till turbo). Dessutom är avgasröret gjort av stål för att kunna stå emot höga temperaturer ända upp till 1000°C.

FÖRSTÄRKT VÄXELLÅDA

För att upprätthålla det ökade vridmomentet upp till 330 Nm, har den sexväxlade manuella växellådan förstärkts. De två axlarna är kulblästrade och kuggdreven är behandlade med intensiv karbonitrering. Tack vare denna termokemiska process har dessa komponenters motståndskraft förstärkts gällande slitage och nötning genom en ökning av deras kol- och kväveinnehåll. Slutväxeln har även blivit förkortad för att förbättra accelerationen.

FÖRHÅLLANDET MELLAN VIKT OCH EFFEKT

Med sina 1 205 kg, har 308 GTi by PEUGEOT ett utmärkt förhållande mellan vikt och effekt på 4,46 kg/hk. Modellen klarar av bedriften att endast släppa ut 139 g/km CO2 vid blandad körning och har en förbrukning på endast 6,0 l/100 km vid blandad körning - ett rekord i denna kategori - 8,1 l/100 km vid stadskörning och 4,9 l/100 km vid landsvägskörning (i enlighet med 99/100/EG direktivet).

PEUGEOT OCH MILJÖN

Varje Peugeotmodell åtnjuter till fullo företagets kunskap om minskad bränsleförbrukning och miljöfarliga utsläpp. Detta åtagande förverkligas verkligen i 308 GTi by PEUGEOT SPORT. Vikt, aerodynamik, däck plus PEUGEOT SPORTs tekniska kunskap - ingenting har lämnats till slumpen för att minska bilens miljöpåverkan och för att bryta ny mark gällande ekodesign. GTi har dragit nytta av det ständiga sökandet efter viktminskning redan vid bilens formgivningsstadie. EMP2-bottenplattan, en baklucka gjord av kompositmaterial och användningen av höghållfast stål är nyckelfaktorer gällande vikten.

DIMENSIONER